The Expendables (2010)

Om man går tillbaks till den här bloggens födelse, på den tiden jag spottade ur mig inlägg om allt och inget, så kommer man hitta hur många inlägg som helst om The Expendables. På den tiden var jag helpeppad och var övertygad om att det här kunde bli det tuffaste jag någonsin beskådat, mycket på grund av en stark kärlek till Sylvester Stallones filmkunskaper och den trivsamma upplevelse Rambo 4 var. Han har alltid haft vett att balansera tillräckligt mycket hundögonsensmoral med manlig action och känslor, speciellt i Rocky- och Ramboserierna.

När han då samlar det gamla gardet, något som var en omöjlighet när alla var på sin topp, är givetvis förväntningarna högt ställda. När man dessutom släpar dit självaste Arnold Schwarzenegger för några timmars avslappnad filmning, där han trycker ut några oneliners till sin bästa ovän Sly, då är det stort. Att Bruce Willis står och garvar med de båda, det är ännu större.

De större rollerna går till folk med mindre stjärnstatus, men som ändå kan det här med dumaction. Dolph Lundgren gör parodi på hela sin karriär med den skogstokige vikingen Gunnar, samtidigt som Jet Li spelar Jet Li och Jason Statham spelar Jas.. och så vidare. Alla får sin stund i rampljuset, vissa mer än andra. Förvånansvärt nog känns det som att Sly agerar lite i bakgrunden, trots att han har mest screentime. Han förtar sig inte.

Det jag beklagar mig över är storyn, som det kanske inte ska ställas några högre krav på egentligen. Stallone kan det här egentligen. Han vet hur man gör simpla historier lagom hjärtskärande, men han har helt lämnat det denna gång. Istället gör han Rambo 4 en gång till. Inte riktigt, men handlingens problem och motor är densamma; påstridig och rättfram tjej fångar Slys hjärta och tvingar ut honom i livsfara. I Rambo 4 fanns det ingen tvekan varför han gjorde det, för den karaktären har inget att leva för. I Julie Benz såg han något värt att riskera allt för.

Varför Barney, som denna underliga karaktär heter, ger sig iväg försöker förklaras med en kraxande Mickey Rourke, som berättar om en hemsk upplevelse i Bosnien. Hipp och happ, Barney packar väskorna och ger sig ut på skjutturné.

Snygg action bjuds det på där alla får göra det de är bäst på. Väldigt blodigt, men jag känner ändå en viss mättnad. Dessutom när det eviga skjutandet aldrig tar slut. Dock blir det en biljakt av kategori välgjord, vilket genast fick mig att tänka på Cobra.

Sen finns det en viktig regel i dumaction: håll koll på handlingen, hur simpel den än är. Börjar man fladdra iväg med sidospår försvinner all spänning. Det är precis vad som händer när Statham ska gullegulla och visa hur tuff han är med sin flickvän.

Jag saknar spänning och även om humorn finns där så funkar det inte riktigt. Jag vill ha mer. Jag vill ha en avslutning utan dess like, men det blir bara massa trötta uppvisningar av olika sätt att döda på. Om man synar djupet hamnar man i Inception-limbo, men om man nöjer sig med yta så blir det ändå en godkänd dumaction med ett gäng gamla gubbar som nog inte har så mycket kvar att ge länge till. Till och med Statham kändes gammal och han är ju ganska ny i gamet.

I vanliga fall hade jag bara kategoriserat den som skön, korkad och snygg action (vilket säger ungefär lika mycket som hela texten ovan) och sen gått vidare. Med Stallone inblandad sitter jag med två kritiska ögon och förväntar mig större ting än så här.

Betyg: 3-/5
Efter 12 timmars betänketid: 2+/5

19 comments

  1. Skulle sett den på bio ikväll men hann tyvärr ej, så jag väntat på denna film, trots att jag nog är mer Arnie än Sly fan. Skönt med dum action ibland.

  2. Måste ju bara säga att trots att jag vet att du har bra smak och är ett riktigt Stallonefan så var du bra snäll nu. Om du byter ut Sly mot nån annan gubbe, säg Robert Duvall, hade du gillat filmen lika mycket då, rent objektivt?

    Jag hade klara problem med att se The expendables just objektivt. Stallone på storduk är nirvana, men filmen, ja…filmen lämnar verkligen en hel del övrigt att önska. :)

  3. Ska bli intressan att se.. någon gång.. inga större förhoppningar efter Stallone fansen aka Fiffi o Adde dissar den.. :)

  4. Dumaction kan vara riktigt skönt, men det är väldigt sällan jag fastnar på riktigt. Gillar dumma filmer, men med bara action blir det mest bara korkat.

  5. Nu gillar jag ju Robert Duvall, så det hade verkligen varit något. Men jag förstår din poäng. Hade inte Stallone varit med eller om någon av de andra dönickarna haft hans huvudroll, då hade vi pratar lågskrap och lägsta betyg. Nu är han ändå med och gör faktiskt stor skillnad. Han känns ändå som den som har mest att ge, även om han går på 5% fart denna gång.

    Jag är fortfarande inte säker på att den förtjänar så högt betyg som tre, men det får vara så tills jag ser om den någon gång i framtiden.

  6. Kanske är just därför vi dissar den. ;) En mer objektivt lagd människa sitter nog inte med så kritiska ögon. Även om jag har svårt att se vad som skulle kunna vara bra, Stallonefan or not.

  7. Nej, det här går inte. Jag kan inte hålla på att försöka övertyga mig själv. Det är ingen trea. Sänkning utförd.

  8. Mycket intressant skriven recension! Har inte sett den ännu, men kan följa med i ditt resonemang. Känner igen mig från egna känslan när det gäller tex Tarantino och ”Inglorious”…., den var också så hypad och uppsnackad och så kändes det som ett stort ”jaha-men-så-bra-är-den-ju-inte!” när man såg den…

    Ska bli intressant och kolla in den här!

  9. ”Den lilla italienaren” som Dolph försöker förolämpa honom med i videohälsningen innan filmen. ;)

    Men jag är fortfarande kluven. Hm. Snälla släpp Exp och fortsätt med Rambo nu, Sly. Kom tillbaks på rätt spår igen!

  10. Härligt att jag gör mig förstådd. Det känns bra! Du får gärna skriva dina åsikter här efter att du har sett den.

    Men Inglourious var ju som tur var ett fullfjädrat mästerverk. ;)

  11. Det var tänkt att jag skulle se denna på bio, men efter att ha hört att filmen ska vara medioker som högst väntar jag nog tills att den är släppt på Blu-Ray istället. Även om manuset skulle suga så tror jag att jag kommer att uppskatta den till viss del iaf med tanke på rollistan.

  12. Det låter som en bra idé. Ingen nödvändighet att se på bio tycker jag.

    Rollistan är sevärd och så länge man inte har för höga förhoppningar, kan man nog få en rätt trevlig stund ändå.

  13. Jag sa ju det från alllra första början: ”Det här kommer att bli skit”. Jag var nog den enda som sa så. Men vem fick rätt? :D

  14. You’re the man! ;)

    Men det såg ju så bra ut! Frågan är vilken kultstatus den här kommer få. Det är ju ändå lite av en milstolpe inom action, även om det är femton år för sent.

  15. Får väl gå emot vågen här och säga att jag älskade detta! Tycker filmen var superskön och förkännar helt klart en titt eller tio;)

Kommentera

