The Traveler (2010)

The TravelerJag högaktar Val Kilmer och anser han vara en av mina absoluta favoritskådespelare. Förutom att ha varit med i världens roligaste film Top Secret (för övrigt hans debut), så har han medverkat och gjort stort avtryck i både Heat och The Doors. Samtliga är filmer som hamnar på min top 20-lista över personliga favoriter. Heck, till och med i True Romance är han coolare än någon annan. Jag tycker även hans Batman är riktigt fräck, men den markerade också slutet på hans höga stjärnstatus. Sedan dess har det blivit fler lågbudgetproduktioner och färre inhopp i stora projekt. Inget fel i det och jag har till denna dag levt med illusionen att han kan lyfta även den mest värdelösa film till något som i alla fall är sevärt när han är i bild, men oj, så fel jag hade.

I The Traveler spelar han en konstigt sminkad vålnad som dyker upp på en polisstation sent en natt. Långhårig, skrovlig hy och stora mörka kläder berättar att han är en konstig filur. Dessutom visslar han titt som tätt och det är tänkt att vara skräckinjagande, vilket fungerar på de korkade poliserna, men knappast på tittarna. En historia med diverse mord berättas så småningom, men den är så oinspirerat genomförd att man kan tro att det faktiskt inte fanns något manus vid inspelningen. Alla spelar över, utom Kilmer som bara mumlar och tittar in i väggen. Visserligen är han bäst i sällskapet, men inte ens det hjälper när han inte visar något hjärta över huvud taget.

Tillbakablickar blandas med tortyrscener (varav en är riktigt brutal), men det blir aldrig spännande. Inte ens när den obligatoriska twisten kommer lyfter man på ögonbrynen. Det är bara tråkigt, långsamt och totalt meningslöst. Jag hoppas du fick bra betalt i alla fall, Kilmer. I min bok fick din kvalitetsstämpel sig en rejäl törn.

Betyg: 1/5

9 comments

  1. Riktigt synd är det. Kilmer har känts rätt oengagerad de sista åren, antingen är det han som gjort taskiga val eller också borde han ha bytt agent för länge sedan, nu är det nog tyvärr för sent. Sista hyfsade filmen där han hade en huvudroll var The Ghost and the Darkness och det var ju nästan 15 år sedan nu. Det säger väl allt att han ställde upp för att göra rösten till KITT i remaken av Knight Rider. Oh, the humanity!

  2. Sofia: Det är verkligen synd, speciellt eftersom han inte skämt ut sig i de stora projekt han ändå har medverkat i. Lustigt att det skedde en sån totalförändring efter framgångarna med både Heat och Batman. Ghost and the Darkness har jag inte sett, men den har ju inte heller fått så jättebra omdömen.

    När det gäller KITT kan jag dock inte hålla med dig. Det är ett ypperligt bra val. Synd bara att resten av serien höll sandlådeklass. Jag skyller på Hasselhoffs frånvaro.

    Fiffi: Äntligen! Ska länka i ett nytt inlägg omedelbums.

  3. Alltså, jag menade inte att Kilmer skulle ha varit ett dåligt val men att han borde vara värd bättre än att personifiera en talande bil ;)

  4. When you put it like that så är jag med på galoppen igen. Men tillsammans med Hasselhoff hade det kunnat bli betydligt bättre, så jag skyller återigen allt på honom. :)

  5. Mjna, jag är helt med på att skylla på Hasselhoff men att han skulle hjälpa upp något är jag däremot lite mer tveksam till… Efter typ femte säsongen i Baywarch och den fullkomligt genomusla spin-offen Baywatch Nights känns han liksom lite…patetisk. Hämtade å andra sidan upp sig rätt ok i Click.

  6. Då ska du se Knight Rider 2000. Ojoj.. Vilket bottennapp! Inte ens KITT är med, utan någon usel ersättare. Bedrövligt!

    Kan för övrigt meddela att det finns hopp om Kilmer. Såg The Thaw (Artic Outbreak) tidigare under kvällen och det var en positiv upplevelse. Mer om det i ett inlägg snart (förhoppningsvis).

Kommentera

