The A-Team (2010)

The A-Team som tv-serie är för mig bara förknippat med Mr T och sena visningstider på tv. Jag har nästan aldrig sett ett helt avsnitt och i ärlighetens namn, trots min stora kärlek till liknande serier som Knight Rider och Magnum, aldrig blivit så värst imponerad. Att göra en påkostad långfilm av konceptet är med andra ord inget som får mig att springa till biografen. När jag dessutom känt en växande trötthet inför dumaction den senaste tiden, så borde jag vara smartare än att se en film jag vet att jag inte kommer uppskatta ändå. Men vad gör man inte för rätten att få tycka till?

Först och främst, det här är ingen film man ska använda den logiska delen av hjärnan till. Actionscenerna må vara snygga, till och med riktigt bra gjorda för att vara en cgi-fest (vilket mest tenderar att bli gäspningar nu för tiden), men det går inte ignorera det faktum att en del saker är stört omöjliga att utföra. Det går inte att huka sig i en vattenbrunn, för att haka sig fast under en lastbil i full karriär i nästa stund. Varför bryter du inte varenda ben i kroppen, du korkade man? Det ska dock sägas att jag så klart ser humorn i det, men en riktigt bra action klarar av att manövrera förbi sådant. Fast då vore det å andra sidan ingen klassisk dumaction.

Jag uppskattar ändå den starka öppningen som håller i förvånansvärt länge, men som allt eftersom tappar mer och mer i både intressenivå och intensitet. När det inte är fullt av action stoppas tempot totalt för att försöka få in lite handling, varpå en totalt malplacerad Jessica Biel dyker upp. Lika snygg som trovärdig, kan man sammanfatta hennes insats med.

Det är roligt att gubben Liam Neeson fått sig en rejäl actionstatus efter Taken och att han tar varje chans att casha in, men jag börjar redan tröttna på honom. Tillbaks till dramagenren, den gör du betydligt bättre. För att nämna några ord om Mr T-ersättaren så förstår jag att det är svårt att slå den ursprungliga mohikanen, men Quinton ”Rampage” Jacksons försök kändes bara uppgivet.

The A-Team är en sådan film som man ska ta för vad den är och hade den haft anständigheten att hålla sig till runt 90-minuterssträcket, så hade kanske humorn räckt till trots allt. Nu blev det lite för många gäspningar mot slutet.

Betyg: 2/5

The A-Team som tv-serie är för mig bara förknippat med Mr T och sena visningstider på Kanal 5. Jag har nästan aldrig sett ett helt avsnitt och i ärlighetens namn, trots min stora kärlek till liknande serier som Knight Rider och Magnum, aldrig blivit så värst imponerad. Att göra en påkostad långfilm av konceptet är med andra ord inget som får mig att springa till biografen. När jag dessutom känt en växande trötthet inför dumaction den senaste tiden, så borde jag vara smartare än att se en film jag vet att jag inte kommer uppskatta ändå. Men vad gör man inte för rätten att få tycka till?
Först och främst, det här är ingen film man ska använda den logiska delen av hjärnan till. Actionscenerna må vara snygga, till och med riktigt bra gjorda för att vara en cgi-fest (vilket mest tenderar att bli gäspningar nu för tiden), men det går inte ignorera det faktum att en del saker är stört omöjliga att utföra. Det går inte att huka sig i en vattenbrunn, för att haka sig fast under en lastbil i full karriär i nästa stund. Varför bryter du inte varenda ben i kroppen, du korkade man? Det ska dock sägas att jag så klart ser humorn i det, men en riktigt bra action klarar av att manövrera förbi sådant. Fast då vore det å andra sidan ingen klassisk dumaction.
Jag uppskattar ändå den starka öppningen som håller i förvånansvärt länge, men som allt eftersom tappar mer och mer i både intressenivå och intensitet. När det inte är fullt av action stoppas tempot totalt för att försöka få in lite handling, varpå en totalt malplacerad Jessica Biel dyker upp. Lika snygg som trovärdig, kan man sammanfatta hennes insats med.
Det är roligt att gubben Liam Neeson fått sig en rejäl actionstatus efter Taken och att han tar varje chans att casha in, men jag börjar redan tröttna på honom. Tillbaks till dramagenren, den gör du betydligt bättre. För att nämna några ord om Mr T-ersättaren så förstår jag att det är svårt att slå den ursprungliga mohikanen, men Quinton ”Rampage” Jacksons försök kändes bara uppgivet.
The A-Team är en sådan film som man ska ta för vad den är och hade den haft anständigheten att hålla sig till runt 90-minuterssträcket, så hade kanske humorn räckt till trots allt. Nu blev det lite för många gäspningar mot slutet.
15 comments

  1. Var heller aldrig ngt större fan av serien och har än inte sett ovanstånde film, efter din recension föll den ned en bit i måste se högen ;)

  2. Haha, bra skrivet! Jag tror väl inte att din recension har ändrat mina förutfattade meningar om den här filmen men den ligger och väntar på en trött fredagskväll med en öl. Då kommer den nog att fungera alldeles utmärkt :)

  3. Med sådana trevliga förutsättningar tror jag A-Team fyller sin funktion, men det finns fortfarande filmer som fyller den ännu bättre. Red var till exempel en överraskning som jag hellre skulle valt. Men kör på med a-lagarna ändå. ;)

  4. Bobby Pedersen: Det är knapp! ;) Dessuton är Biel bara Sjunde himmelen för mig. Då är det svårt att tänka i termer som snygg.

    DRL: Ja, du missar inget. :)

  5. Usch då, låter inget vidare. Jag ska kolla in den någon gång, eftersom jag tycker den SER så cool ut, men jag ska minnas att hålla förväntingarna till en låg nivå. ;)

  6. Det finns förmdoligen mer humor att hitta än vad jag lyckades med, men låga förväntningar är aldrig dåligt. Risken att bli besviken minskar fundamentalt och det gillar man ju. :)

  7. Va fan, gillar du Knight Rider borde du ÄLSKA The A-Team, som är en så mycket bättre serier, med roligare karaktärer, bättre manus, häftigare action osv. Ge det en chans!

    Filmen har jag inte tagit mig igenom än, remakes är ju djävulens påhitt och jag är säker på att det här är en skam mot originalserien.

  8. Det är ju de korkade karaktärerna, dåliga manuset och de taskiga actionscenerna som är så bra med Knight Rider. Plus att Hasselhoff har totalhybris och tror att han faktiskt gör något som kommer gå till historien som spännande. Så fungerar jag. ;)

    En skam mot originalserien skulle jag inte kalla den, men den tillför inte direkt så mycket. Se den mer som en fristående actionrökare.

  9. Jaha, det är så bra att det blir dåligt menar du? ;) Har aldrig kunnat se/njuta av en serie på det sättet personligen. Lite cheese och camp är det aldrig fel på dock.

    Men har du knappt sett ett helt avsnitt av The A-Team vet du ju inte om den här är en skam eller inte? ;) Allt jag har hört om filmen går emot hörnstenarna i TV-serien. Får väl se filmen på ett olagligt sett någon gång, alt. om Ginza säljer den för en tia om något år, det var så jag först såg Rob Zombies Halloween.

  10. Mer så pass dåligt att det är bra, än tvärtom. I alla fall gällande Knight Rider. ;)

    Du har givetvis rätt i att jag inte ska gå och trasha A-Team utan något kött på benen, men jag tar dina ord på allvar och den dagen jag hamnar framför ett avsnitt ska jag ge det en seriös chans. Zombies Halloween för tio kr är lockande. Ska jag tänka på om jag köper något mer där. Är på tok för snål för att betala frakt för en enda film. ;)

  11. Instämmer, dessutom blir det ju då 39 kr för Zombies Halloween, och det är den INTE värd! :) Faktum är att den knappt var värd det, jag och min vän delade på kostnaden, 5 kr var. Jag fick dock ”äran” att behålla filmen. Anledningen till att jag inte eldade upp den och dansade en regndans kring lågorna var för att man får se en hel del av Danielle Harris topless i den. Filmens enda behållning.

  12. Får man se en hel del av Harris topless? Jag hoppas på två delar. ;) Jag ska se den mest bara för att få det gjort, men några 39 kr är den verkligen inte värd. Sällan jag köper så dyra filmer faktiskt. Då får det vara något jag är väldigt sugen på. :)

Kommentera

