In the Loop (2009)

Politiska dramer (gärna torra sådana) och satirhumor är båda något som ligger mig varmt om filmhjärtat. Därför blir jag extra glad när det dyker upp en häftig och respektlös film som består lika mycket av båda delarna. Som en knasig hybrid av The West Wing och The Office bjuder In the Loop på en insikt i maktens korridorer som förhoppningsvis är en bra bit ifrån verkligheten.

Det börjar med att amerikanska presidenten och den brittiska premiärministern undersöker möjligheterna att starta ett krig i mellanöstern. Ingen av pamparna syns någonsin i bild utan det här är en film om fotfolket. Människorna bakom kulisserna. Ett gäng mer och mindre begåvade politiker, rådgivare och militärrepresentanter kämpar med alla möjliga metoder för att antingen stödja eller motarbeta det eventuella kriget. Att det är en satir på invasionen i Irak och det angloamerikanska politikpartnerskapet behövs knappt påpekas, men eftersom det görs så briljant förtjänar det ändå att nämnas gång på gång.

Dialogen står i centrum och jag blev faktiskt förvånad över att en film år 2011 fortfarande kan chockera med nya svordomsvarianter av det gamla f-ordet. Jag fick i alla fall lära mig en drös nya, speciellt av Gandolfinis och Peter Capaldis karaktärer. Ett gäng svordomar gör inte dialogen fungerande per automatik, men i kombination med ett mästerligt flyt och talangfullt skådespel blir det inga problem överhuvudtaget.

Det känns som att det var ett tag sen politisk satir verkligen kändes både fräsch och rolig, men In the Loop är en stormvind som driver förbi under sina knappt 100 minuter. Tempot är så högt att det knappt finns andrum innan den är slut, men den lyckas med stycket att underhålla och samtidigt skapa ett frö till eftertänksamhet. Ett stycke bra film, helt enkelt.

Betyg: 4/5

Jojjenito var det som tipsade mig om den här filmen som han faktiskt gillade ännu mer. Tryck här för hans recension.

5 comments

  1. Tack för länken!

    Kul att du gillade den. Håller med om det du skriver: högt tempo, kulsprutedialog som underhåller med fucktastiska formuleringar. He, kul också att Capaldis rollfigur pekar finger i både din och min bild från filmen.

    Att det blev en femma från min sida var delvis en följd av att jag blev riktigt positivt överraskade och delvis att det är sällan jag ser riktigt riktigt bra komedier som liksom håller hela vägen. Så det blev nästan en sorts uppmuntringsfemma och ett sätt att få andra att se filmen… och det lyckades ju. :D

  2. Fucktastisk är en utmärkt beskrivning på Capaldis roll. Vilken kille! Ingen slump att vi båda har valt sådana bilder, eftersom han mest befinner sig i attackläge genom hela filmen.

    Förstår din femma och tycker den står sig väl även utan uppmuntringsfaktorn, även om den bevisligen fungerade. Så jag tackar så ödmjukt! :)

  3. Ja ska också ta och se den här efter Jojjes berömda femma – en alltför sällsynt siffra i recensionssammanhang, och givetvis tack vara din påminnelse här Pladd.

    Tror faktiskt att jag började kolla på den för något år sedan, somnade (!?) och glömde sen helt av den. Men ja – den ligger i listan. ;)

  4. En riktigt, riktigt underhållande rulle :) Håller med dig om att svordomar i parti och minut inte faktiskt inte brukar fungera i längden, men om man gör det så intensivt, kreativt och underhållande som i ”In the Loop” så är jag snabbt med på tåget.

    Efter Jojjes recension blev jag inspirerad till att se TV-serien ”The Thick of It”, som filmen är baserad på. Den är gjort i samma anda, fast enbart på den brittiska sidan av vad jag har förstått, men jag rekommenderar den starkt också. Precis som i filmen behöver man egentligen inte vet vad politikerna sysslar med för att det ska bli roligt, utan det är snarare hur de gör saker som gör det underhållande.

    http://royalewithcheese.blogg.se/2009/september/in-the-loop.html

  5. Plox: Att somna till filmer är sällan bra. Det värsta är att det lätt gör att suget att se om den ”på riktigt” ofta är rätt lågt, oavsett hur bra själva filmen verkar. Men ge den en chans till! :)

    Martin: Se där, det fanns någon som redan hade skrivit om den! Jag hade faktiskt inte hört talats om den innan.TV-serien upptäckte jag först när jag gjorde lite research innan jag såg filmen. Den verkar väldigt intressant. Ska definitivt kolla upp den!

Kommentera

