Topp 10: Rättegångsfilmer

Mustiga och intensiva rättegångsdramer – finns det någon filmmotsvarighet som slår en sådan upplevelse? Sen kväll, tidig natt, mitt på dagen – oavsett tidsrum är ett bra rättegångsdrama ett sådant som fångar sin tittare. Med stora gester, höga röster och stark retorik går slutpläderingarna genom rutan, åhörarnas spontana ”åååh” när något skrämmande avslöjas fylls på av ett ständigt framåtlutande på den här sidan tv-skärmen.

Nedan har jag listat mina tio favoriter i genren. Jag har haft listan i åtanke ett längre tag och har därför försökt se så många intressanta filmer som möjligt för att säkerställa att jag inte missat någon storfilm. Det har jag säkert gjort ändå, men nu är listan gjord. Mina avgränsningar är knappa; rättssalen är inte en nödvändig spelplats. Det har räckt med att filmen på något sätt tar itu med rättsfall i någon process för att den ska få medverka.

***

12 Angry Men (1997)

10. 12 Angry Men (1997)

En remake som nästan är identisk med sin förlaga. När förlagan i sin tur är enastående blir kopian givetvis rätt bra den med. Det som är allra mest imponerande är att den ändå är så spännande, trots att jag kunde både upplägget och slutet från originalfilmen när jag såg den. Ett stort plus till den fenomenala Jack Lemmon som axlar Henry Fondas roll från originalet. Det största minustecknet är att 12 arga män inte känns så 1997; någon kvinna kunde gott letat sig in i detta dussin.

Kramer vs. Kramer9. Kramer vs. Kramer (1979)

En film om en skilsmässa och vårdnadstvist bjuder inte på samma spänning som ett mordfall, men utan tvekan lika mycket (om inte mer) känslor. Egentligen inte så mycket ett rättegångs- som det är ett relationsdrama, men rättegångsscenerna mellan de oense föräldrarna är likväl filmens starkaste. En i raden av starka Dustin Hoffman-filmer från 70-talet.

Primal Fear8. Primal Fear (1996)

En rätt ordinär historia, men utmärkt utförd. Edward Norton i sin allra första roll står för en oförglömlig insats som anklagad, medan Gere spelar en stilig advokat. Ett standardverk, men ett väldigt bra sådant. Bästa scenen är när Gere släpper på slipsknuten och jagar bovar i mörka gränder, i en uppvisning av att den här advokaten inte räds skitgörat. .

My Cousin Vinny7. My Cousin Vinny (1992)

Vem sade att rättegångsfilmer är tråkiga? Joe Pesci drar ut på vischan och försvarar två mordanklagade killar, som till en början undrar vad det är för märklig snubbe de har anlitat som försvarare i sina livs viktigaste ögonblick. Pesci är ingen vanlig advokat, han är knappt advokat överhuvudtaget, men med vilja kommer man långt. Tur också att flickvännen, spelad av Marisa Tomei, kommer till användning med sina expertkunskaper under rättegången.

Presumed Innocent6. Presumed Innocent (1990)

Alan J. Pakula regisserade denna aningen bortglömda Harrison Ford-thriller. Ford spelar en åklagare som blir anklagad för mordet på en ung kvinna, som han dessutom var kollega och haft ihop det med. Infallsvinkeln att en åklagare blir anklagad, med all den kunskapen om hela processen som han sitter på, är oerhört intressant. Sen finns det genom hela filmen en stark ovisshet huruvida han är skyldig eller ej.

Judgment at Nuremberg5. Judgment at Nuremberg (1961)

Oerhört stark film som faktiskt gör en så ofattbar och omfattande händelse som Förintelsen till en realistisk och moralisk fråga. De anklagade är en rad tyska domare som bara följde den lag naziregimen stiftat. Trots detta är frågan om domarna ändå borde haft vetskap om vad deras agerande ledde till och huruvida de kan hållas ansvariga för det. Den starkaste scenen är autentiska bilder inifrån ett koncentrationsläger. En tung film i ordets sanna bemärkelse.

JFK4. JFK (1991)

Lite tveksamt om det är en sann rättegångsfilm eftersom en förhållandevis liten del av filmen utspelar sig i rättssalen. Jag väljer dock att vara lite flexibel i avgränsningarna och tar med detta utmärkta konspirationsdrama. Den behandlar den enda rättegången som faktiskt hölls gällande mordet på JFK, en rättegång som i verkligheten var avklarad på mindre än en timme. Filmen låter sig dock inte hindras av sådana småsaker och tar sig stora friheter med både sanning och verklighet, men med en glödande Oliver Stone bakom kameran tas inga fångar.

Anatomy of a Murder3. Anatomy of a Murder (1959)

James Stewart tar sig an ett rättsfall som behandlar mord och våldtäkt, men det är egentligen ovidkommande. Det viktigaste är att det är en enda lång föreställning av Stewart. Han är fullkomligt lysande i en roll som är som skapad för honom. Han bjuder på skratt, allvar och en sällsynt närvaro som få andra är kapabla att förmedla. En allvarlig berättelse som inte missar sina komiska poänger.

12 Angry Men (1957)2. 12 Angry Men (1957)

Vi började med nyversionen och det är klart att originalet har en välförtjänt plats på listan. Detta trots att den faktiskt knappt innehåller några rättegångsscener, i stället ligger fokus enbart på en jurys, bestående av 12 edsvurna män, överläggning och röstning i ett till synes solklart fall. Alla är övertygade om att den anklagade är skyldig, alla vill ifrån det låsta rummet – alla utom Henry Fondas karaktär. Näst efter Hitchcocks Rear Window, det bästa kammarspelet jag har sett. Den kvava och svettiga sommarvärmen går rakt igenom den svartvita rutan.

A Few Good Men1. A Few Good Men (1992)

Tom Cruise som advokat med samma inställning som hans Maverick i Top Gun; jag är duktig på mitt jobb, jag behöver inte anstränga mig så mycket. Det blir dock ändring på det när allvaret kliver in. Demi Moore axlar Val Kilmers Iceman och triggar igång Cruizern, som använder lärdomar från alla sina skådespelarlektioner som svar. Med manus av den briljante Aaron Sorkin är varje scen fylld av slagkraftig dialog. Allra mest känd är finalen, som väl fler har sett än själva filmen, men bäst är filmen alldeles innan, när Cruizern känner på Jack Nicholsons karaktär och gör ett livsavgörande vägval.

***

Filmer som snubblade på mållinjen inkluderar bland andra …And Justice for All, The Firm och The Devil’s Advocate. Om man vill medverka på en riktig rättegång är det dock Paradise Lost som gäller. Jämfört med den är alla, förutom möjligen Judgment at Nuremberg, nämnda filmer i detta inlägget bara trams. Å andra sidan går det att medverka i en högst aktuell och lika hemsk rättegång i var och varannan mediakälla i dessa dagar.

***
Nu har jag redovisat mina favoriter. Vilka har jag missat? Upplys mig!

15 comments

  1. Yay, vilken rolig lista! Kramer vs Kramer var lite oväntad minst sagt. Men med två av mina absoluta favoriter på plats 1 och 3 är det verkligen en skam att jag inte sett tvåan. Och sedan är jag ju väldigt förtjust i The Firm, men är inte det ändå mer av en advokat- än en rättegångsfilm? Det förekommer ju inget riktigt rättsfall som ska lösas. Väl?

    Saknar ett omnämnande av To Kill a Mockingbird eftersom den alltid brukar komma upp i dessa sammanhang. Har du sett den och om ja, vad var det som gjorde att den inte kvalade in? Även exempelvis In the Name of the Father, Inherit the Wind, Capote, Changeling och A Fish Called Wanda poppar upp. Och så kan jag ju inte låta bli att påpeka att Rashomon ju också måste kunna definieras som en rättegångsfilm. ;)

  2. Jag trodde jag skulle få lite mothugg gällande Cruziern från dig. Roligt att vi är fler som gillar den.

    Om jag ska vara ärlig så var det längesen jag såg The Firm så jag kan inte riktigt uttala mig. Det jag minns är mest en utmärkt Tom, väl tilltagen speltid och Gary Busey. Du har nog helt rätt i att det är mer en advokatfilm dock. Lite konstigt att du inte sett 12 Angry, som jag minns det var den väldigt i ropet bland bloggarna för ett tag sen. Det är dock din vinst, du har en förhoppningsvis fantastisk filmupplevelse framför dig.

    Gällande Mockingbird tycker jag den var för tråkig. Var tvungen att kolla upp den kommentar jag skrev om filmen på din blogg, där jag skriver att det tar för lång tid innan rättegången äger rum och att jag inte blev så engagerad. En klart trevlig film i övrigt och välförtjänt sin klassikerstämpel.

    Av de du nämner har jag bara sett Changeling och A Fish Called Wanda. Den första faller på att jag faktiskt inte ens tänkt på den som ett rättegångsdrama, den är dock väldigt bra i övrigt, och den sistnämnda tyckte jag inte var så rolig. Det var dock längesen jag såg den.

    De övriga filmerna tar jag till mig som tips, i synnerhet Inherit the Wind som jag inte uppmärksammat tidigare. Verkar finnas en intressant remake också.

    Den dagen min filmresa tar mig till Kurosawa, den dagen kommer jag se Rashomon. Var så säker!

  3. Härligt med listor Pladd! Bra jobbat.

    1. Svinbra film. Bästa? Vet ej, men bra.
    2. Har inte sett den, men den står på min lista av filmer att se
    3-6 Inte sett. James Stewart är ALLTID bra, så intresserad.
    7. Otroligt rolig.
    9. ÖverreKRAMERad.

    Saknar jag någon? Såklart! Vilka vet jag dock inte, men kanske Erin Brockovich eller Legally blonde?

  4. Du ska ha kudos för att du nämner Legally Blonde – en klart trevlig film, men topp tio bästa rättegångsfilmerns någonsin? Nja.

    Erin har jag inte sett, vilket gör att jag hittills fått tillräckligt med tips för att fylla en topp 5. Det får bli uppföljning på det här.

  5. Jättebra lista och jag hade funderat på något liknande, men aldrig börjat jobba på den. Tycker du tagit med många bra filmer som jag också hade tagit med. Dock hade ordningen varit ganska så annorlunda. Jag har sett samtliga bör tilläggas, vissa för allt för länge sen för att kunna konstatera vilken ordning jag skulle välja.

    A Few Good Men skulle inte vara så högt upp på min lista. Istället skulle nog Kramer vs. Kramer flyttas upp till topp fem. Plats 2 till 5 på din lista skulle nog alla vara på min topp fem lista. Har även svårt att se vilken film som skulle slå 12 Angry Men om förstaplatsen. Möjligtvis JFK då.

    Kul att du har med Presumed Innocent, och så pass högt. Det är en film som har det mesta egentligen, ändå saknar den något litet för att bli riktigt bra.

    Inherit the Wind som Sofia nämner gillade jag inte. En klar besvikelse. Men den är omtyckt av många så självklart ska du se den.

    Philadelphia och The Accused nämns inte, kanske någon av dem skulle kunna vara med ? Inte filmer jag är jätteförtjust i, men vet att många gillar dem och det är en del rättegång i båda. En annan är The Verdict med Paul Newman, fast minns inte mycket av den. Jagged Edge är lite i samma anda som Presumed Innocent. Om du inte sett den är det ett tips.

  6. Tipsmaskinen Movies – Noir har klivit fram!

    JFK är en fantastisk film på många sätt, bättre än Anatomy of a Murder, men jag försökte värdera filmerna ur rättegångssynpunkt. Eftersom det är mer en åklagarfilm, dock med starka rättegångsscener, så föll den lite på det.

    Kul att få en åsikt om Inherit the Wind. Har fått upp en rätt klar bild av hur den verkar, men den är fortfarande intressant.

    Philadelphia borde jag ju ha sett innan jag gjorde listan, helt klart, och det fanns även planer på det. Av någon anledning blev det inte så. The Accused och Jagged Edge verkar båda intressanta. The Verdict har jag faktiskt börjat titta på en gång, men var tvungen att avbryta efter bara tio-femton minuter, sen blev det aldrig av att jag återupptog tittandet. Den verkar också intressant, speciellt kombon Newman – Lumet.

  7. Kniven är enda vittnet är en film jag verkligen rekommenderar, likaså Philadelphia som är en riktig favorit för mig men så sjuk jobbig att se att jag drar mig för att se om den. Sen har du ju Juryn (A time to kill) också.

    För övrigt är det här en genre som, precis som du säger, passar alltid, i alla lägen, oavsett humör eller tid på dygnet _förutom_ vad gäller Paradise Lost som jag började titta på igår. Fy saaaaatan vad hemskt. Och vad dåligt jag mår! Och nu är det två filmer till kvar att se och jag bara måste fixa det för jag kommer inte kunna släppa det här annars.

  8. Sökte på Kniven är enda vittnet (bra och tidstypisk översättning) och fann att det ju är Jagged Edge, så nu har vi två tips på den. Väldigt trevligt! Juryn har jag sett och den var helt okej, men alldeles för ordinär och lång för att vara aktuell för den här listan. Bra tips ändå!

    Jag kan tillägga att jag sett även The Chamber (helt okej) och Runaway Jury (inte bra) bland Grisham-filmatiseringara, förutom Pelikanfallet då så klart.

    Jag förstår precis vad du menar. Jag började titta på tvåan här om dagen, men var faktiskt tvungen att avbryta. Jag ville inte ha mer av den sjuka världen, fördärvet ville ju aldrig ta slut. Får återuppta tittandet någon annan gång, men jag såg ändå en timme. Unikt i sig. Har bara hänt en gång tidigare, som jag kan komma ihåg, som jag frivilligt stängt av en film efter så lång tid; The English Patient var det den gången.

  9. Japp, verkligen en pers att ta sig igeonom Paradise Lost, men ge inte upp!
    Och en riktigt trevlig lista du skrapat ihop här, Pladd. Mina båda favoriter, My Cousin Vinny och 12 Angry Men, tar ju vars en plats så jag är klart nöjd. Lite sugen blev jag nu också på remaken av 12 Angry Men, tror det får bli en omtitt av originalet först dock.

  10. Jag skulle nog också sätta Philadelphia på min topplista men jag håller med dig, A Few Good Men förtjänar förstaplatsen!

  11. Nämen, har jag framstått som så Tompa-motståndare? Det är jag absolut inte och vem kan motstå ”You can’t handle the truth!”? Vet inte om jag skrivit det här eller hos någon annan men jag har fattat för att Nicholson fick dra den där scenen typ fem-sex gånger på raken och satte den varenda gång. Det är imponerande.

    Visst är Mockingbird lite långsam. Jag hade nog inte gillat den så mycket om jag inte hade läst boken innan.

    Kan ju också passa på att slå ett slag för Legally Blond, Erin och Philadelphia. Hedersomnämnanden tycker jag nog att de är värda. Sophie Scholl är väldig mycket filmad teater men bra filmad teater. The Exorcism of Emily Rose är förvisso rättegångsinriktad men var ju tyvärr inte särskilt bra. Däremot innehåller ju Larry Flynt en hel del rättegångar. The Reader var ingen jättefavorit för min del men innehåller åtminstone intressanta frågeställningar. Monster?

  12. Jag tycker att To Kill a Mockingbird är bäst men jag ser den inte direkt som en rättegångsfilm och det är ingen film jag tänker på när jag hör ordet rättegångsfilm. Om det är vad man förväntar sig blir man nog besviken, DOCK har den en av världens bästa rättegångsscener. :)
    Witness for the Prosecution skulle kanske kunna kvala in, har skrivit om den på min blogg. Anatomy of a Murder och 12 Angry Men håller jag högst av de på din lista. Men kul med listan, rättegångsfilmer brukar ofta vara bra!
    De bästa citaten från rättegångsfilmer är:
    ”You can’t handle the truth” – A Few Good Men
    ”You’re out of order!” – …And Justice For All
    ”In the name of God… do your duty” – To Kill a Mockingbird

  13. Plox:
    En omtitt av originalet är nog inte att rekommendera om du vill få ut så mycket som möjligt av remaken, för de är så gott som identiska. Å andra sidan gör det nog inte så mycket eftersom materialet är så oerhört bra.

    Anders:
    Kul med ännu en A Few Good Men-anhängare. Jag visste inte att vi var så många.

    Sofia:
    Det är väl mest som så att jag är så van vid ständigt förtryck att jag ser världen i svart och vitt. Livet som Cruizer.. ;) Imponerande trivia om Nicholson. Det låter verkligen som en bedrift. Ingen lätt scen att få till ens en gång.

    Bra filmad teater är inte riktigt min grej, oftast. The Exorcism of Emily Rose har jag sett och den fanns i ett tidigt skede med i tankarna till den här listan, men föll bort nästan lika fort. The Reader är en bra kandidat, men känns inte heller som rättsfallet står i centrum där. Monster minns jag knappt att det förekom någon i. Larry Flynt däremot, den måste jag se.

    Anders:
    Det var inte mina förväntningar som förstörde upplevelsen för mig, mer att den inte engagerade sig så värst. Dock minns jag rättegångsscenerna som filmens bästa.

    Bra avslutning med citaten. Pacinos är nog min favorit faktiskt.

  14. Jagged edge rekommenderas även Åklagarens vittne är en underhållande rättegångsfilm som jag rekommenderar.
    Listan var bra och A few good men är helt ok, faktiskt en av få filmerdär jag står ut med Nicholson.
    Stewarts film ska jag spana in.

  15. Åklagarens vittne har jag faktiskt sett och den var klart trevlig. Däremot hade jag svårt med att veta vilken fot den ville stå på, om den ville vara allvarlig eller rolig. Kombinationen var inte hellyckad. Men som rättegångsfilm är den intressant och absolut sevärd.

Kommentera

