sweet-liberty-movie-poster-1986

Sweet Liberty (1986)

Svenskt omslag (Ljuva frihet) till Sweet LibertyAlan Alda gjorde stor succé med The Four Seasons, en film jag gärna fortsätter att rekommendera, som drog in flera gånger sin egen budget. Efter det dröjde det några år innan Alda satte sig i registolen igen, men när han gjorde det spottade han ut tre filmer på fyra år, varav Sweet Liberty var den första i raden. Ingen av denna trio filmer blev så värst framgångsrika, varken bland kritiker eller publik, men sådant är inget jag lägger större vikt vid.

Sweet Liberty är namnet på den historiebok Michael Burgess (Alan Alda) har skrivit om amerikanska revolutionen och som han sålt filmrättigheterna till. Filmen ska dessutom spelas in i hans egen hemstad, lagom ute på vischan i North Carolina. Produktionsteamet från Hollywood vänder upp och ned på staden, med en exentrisk regissör (Saul Rubinek) och två riktiga storstjärnor (Michael Caine och Michelle Pfeiffer) i centrum. Problem uppstår dock när Michael får berättat för sig att historisk fakta inte är något filmskaparna kommer bry sig om; istället är det de tre ledorden uppror mot auktoriteter, våld och nakenhet som kommer prioriteras. Tillsammans med en ambitiös, men uppenbarligen både inställsam och rätt blåst manusförfattare (Bob Hoskins) försöker Michael påverka inspelningen på olika sätt.

Skildringen av Hollywoodfolket är inte nådigt, men samtidigt vågar inte Alda trycka in en torn i sidan på den bransch som livnär honom. Att allt sker med glimten i ögat behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder, ta bara Robert Altmans The Player som exempel, men Alda föredrar att balansera på underhållningsbenet framför satiren.

Alda har satt sig själv i rollen som en intellektuell, medelålders professor, dessutom en oerhört charmig sådan, och är givetvis precis så karismatisk som bara han kan. Förutom huvudhistorien har han en knepig relation med sin flickvän, som vägrar vara sambo (trots Michaels påtryckningar) men som gärna gifter sig med honom (utan Michaels samtycke). Deras till- och från-äktenskap ger båda utrymmen att ha ihop det med var och en av storstjärnorna på besök i byn.

Alan Alda's Sweet Liberty

Storstjärnorna är ett kapitel för sig själva. Caine spelar en typisk präktig charmör, som mer är ute efter kickar än att tillföra stordåd till filmhistorien. Kickarna får gärna innebära kombinationen av både adrenalin och kvinnligt sällskap, som när han stjäl en helikopter och snurrar några varv runt en grillfest, allt med en fnittrig kvinna vid sidan av. Samma kvinna som för övrigt spenderar resten av sin speltid i Caines husvagn. Pfeiffer å sin sida spelar en typisk method acting-skådespelare, som inte drar sig för att manipulera människor runt omkring sig, för att komma sin karaktär närmre. Båda två är roliga och välspelade karikatyrer av typiska skådespelarfördomar, men inte så vassa som jag tror att Alda menade.

En detalj jag lade märke till och som jag hade svårt att släppa under filmens gång var små likheter med True Romance. Nog för att Saul Rubinek spelar liknande roller i båda, dessutom förekommer en scen där en hektisk berg-och-dal-banevagn agerar mötesplats. Å andra sidan förekommer en liknande scen även i Galenskaparnas Hajen som visste för mycket, så Tarantino kanske inte är ensam om att ha inspirerats.

Som alltid är Alda ambitiös och oerhört duktig på att förmedla den värme han själv innehar. Det är en genomgående känsla jag funnit i det mesta jag sett där han haft en större påverkan på slutresultatet. Sweet Liberty är därför en trevlig och underhållande film, oförtjänt av sin plats i filmskuggan, som dock saknar det allra sista. Ambitionen lyser igenom, det levereras så många sidospår och information om de olika karaktärerna att hälften vore tillräckligt, men precis som filmen i filmen är fokuset aningen felriktat.

Betyg: 3/5

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s