John-Cusack-Say-Anything

Say Anything… (1989)

John Cusack i Say Anything

Nyligen såg jag Singles, kvällen efter fortsatte jag med Cameron Crowes regidebut Say Anything…. En film jag faktiskt är förbryllad över att jag inte har sett tidigare, ty en så fin och allvarlig ungdomsfilm är något som min generation inte direkt fått bada i.

Diane (Ione Skye) är utvald att hålla avslutningstalet inför hela skolan vid examen, hon har skyhöga betyg och har fått stipendium att läsa på ett anrikt college i England. Hon bor ensam med sin pappa (John Mahoney) som drillar henne hårt, men med en ömsesidig respekt och tolerans. Deras förhållande fungerar lite mer som bästa vänner, mycket beroende på att Diane knappt har några vänner. Hon är dock inte den vanliga nörden, i själva verket är hon både vacker och eftertraktad, men nära relation har hon bara med sin pappa.

Lloyd (John Cusack) har inte lika lysande framtidsutsikter, men så vet han inte riktigt vad han vill arbeta med heller. Han beskriver att han inte vill jobba med något som involverar ”köpa, sälja eller behandla”, vilket begränsar urvalet en del. Däremot tror han på kickboxningens framfart och ägnar dagarna åt att träna småbarn.

Att dessa två ska falla för varandra ser till en början (naturligtvis) ut som en omöjlighet, men Lloyds enträgna försök och charm får till slut Diane på fall. Sen följer berättelsen mer eller mindre mallen för relation på film; först jätteglada, sen jätteledsna och sist en fin avslutning som inte lämnar någon oberörd (förhoppningsvis). Crowe prickar av dessa i tur och ordning, men det gör faktiskt inte så mycket. I och med att karaktärerna och deras intriger tas på så stort allvar gör det att även filmen känns allvarlig. Det i sin förlängning gör att den både engagerar och berör, samtidigt som de komiska inslagen står för skratten.

Cusack känns väldigt ung, men annars ser man att han så smått börjat karva fram sin paradkaraktär. Han är lagom nervös, enormt pratsam och framför allt – i sitt mest ledsna tillstånd står han genomblöt i ett skyfall av regn. Skye var en ny bekantskap, men en trevlig och skicklig sådan. Hon är trovärdig både i relationen till Lloyd och sin far (som utvecklas då han hamnar i trubbel med lagen). Fadern spelas alltså av John Mahoney, mer känd som pappa Martin Crane i Frasier, en av mina absoluta favoritserier. Det är inte så intressant om man inte gillar serien, men han är väldigt bra i en helt annorlunda roll som den här pappan.

Say Anything… är en utmärkt debut av Crowe och ett bra exempel på en sann dramakomedi. Dessutom har den ett soundtrack som inte bara hörs, utan även får utrymme i filmen. Den bästa scenen i hela filmen är när John Cusack står utanför Dianes lägenhet med en bergsprängare som spelar Peter Gabriels ”In Your Eyes” lyft ovanför huvudet.

Betyg: 4/5

”Why does it always rain on John Cusack?”

4 comments

  1. Det här är en av de där ”klassiska” ungdomsfilmerna som jag fortfarande inte kommit mig för att se. John Cusacks närvaro var jag medveten om men Ione Skye och John Mahoney gör ju det hela ännu mer intressant. Skye gillade jag så mycket i Gas, Food Lodging att jag aldrig lyckats glömma henne helt trots att jag inte sett särskilt många filmer med henne sedan dess.

  2. Skye har verkligen något speciellt. Känner att hon nog kommer etsa sig fast hos mig också. Gas, Food Lodging upptäckte jag när jag kollade igenom hennes filmer. Ska absolut ses.

  3. Jag tror du skulle kunna gilla Gas, Food Lodging. Inget uppseendeväckande, men klart sevärd vad jag kan minnas i alla fall.

  4. Jag tror vi har diskuterat den i något annat sammanhang. Uppseendeväckande är ingen nödvändighet, sevärd räcker utmärkt.

Kommentera

