Topp 10: Kärleksfilmer

FilmspanarnaEn samling svenska filmbloggare har tillsammans skapat nätverket Filmspanarna. Utöver att några av medlemmarnas träffas då och då anordnas även övergripande teman, där varje blogg fritt får tolka ett på förhand bestämt tema. Tidigare har temat varit knark och guilty pleasures. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att bidra till någon av dem, i stället får denna gång bli min första.

Temat är ”filmupplevelser utöver det vanliga” och jag förmodar att mina bloggkamrater utgår från praktiska upplevelser som föranlett en viss filmvisning eller inträffat under densamma. Jag funderade på det ett tag, men kom inte på något slagkraftigt att skriva om. I stället har jag valt att fokusera på det centrala, själva filmerna, men i form av en lista på de som skapat extra starka upplevelser för mig. För det finns faktiskt en genre som generellt sett har lättare att påverka mig än någon annan: kärleksfilmerna.

Nedan har jag satt samman en lista med tio toppenfilmer som på olika sätt har karaktärer som hyser olika typer av kärlek till varandra.

The Indian Runner10. The Indian Runner (1991)

Listan inleds med en film om ett par som inte nödvändigtvis är det första som rent instinktivt ploppar upp när kärleksfilm diskuteras. Fast familjekärlek är inget som den här listan blundar för. Bröderna Joe och Frank har dessutom ingen vanlig relation. Den ena är polis, den andra en till synes hopplös själ som gång på gång hamnar i lagens klor. Hur mycket klarar en bror av att blunda för? Vad är egentligen rätt att göra? Berättelsen är ursprungligen en Bruce Springsteen-låt som med hjälp av Sean Penns manus och regi blir en fin och tänkvärd stund.

Badlands9. Badlands (1973)

Berättelsen om ett ungt par som flyr från den strikta omvärlden har bara kärlek som drivkraft. Terrence Malicks debut är på många sätt typisk för hans filmskapande, men samtidigt inte. Den här är (förhållandevis) rättfram och lyckas med hjälp av det skapa en speciell stämning av vi mot dom. Dessutom gör Martin Sheen sin kanske fräckaste roll.

8. Before Sunrise (1995)

Denna kärleksfilmen är som en lång dröm; två främmande människor möts på ett tåg och börjar av en tillfällighet prata med varandra. Samtalet fortsätter ut på stan (Wien) och löper så väl ut att paret spenderar hela natten tillsammans. Med hjälp av oerhörd charm och lysande dialog är det nästan pinsamt hur väl konceptet fungerar på mig. Detta trots att varken Ethan Hawke eller Julie Delpy är några vidare skådespelare. Ändock: lysande!

The Graduate7. The Graduate (1967)

Denna klassiker om förbjuden kärlek är fundamental inom genren. Den unge Benjamin Braddock, den hopplöse losern, hamnar i en situation där han fått både en mor och dotter på fall. Den ena klassiska scenen avlöser den andra och med hjälp av Simon & Garfunkels musik skapas en sanslöst stark stämning av ovisshet och lust.

6. Husbands and Wives (1992)

Den dystraste filmen på listan och den som minst av alla osar kärlek. Men så är det ju också som så att alla relationer inte varar för evigt. Ofta tar de slut och då kan det ibland gå till som Husbands and Wives visar det. Genom två par, som båda krisar, visas äktenskapets mörka och svåra stunder. Woody Allens mest personliga och samtidigt bästa film.

The Curious Case of Benjamin Button5. The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Inte heller en film man nödvändigt tanker på som en kärleksfilm, men det tycker jag ändå att det är. Relationen mellan Benjamin Button och hans älskade må vara en viktig del av filmen, men det som framför allt slår mig är hur oerhört stark den period då båda karaktärerna är i samma ålder påverkar mig. Livet har aldrig känts kortare och få filmer är så livsbejakande.

The Piano4. The Piano (1993)

Två män, en kvinna och ett piano. Fler beståndsdelar än så behövs inte för att skapa en enastående film. Scenen där en naken Harvey Keitel torkar av det så elementära pianot är omöjliga att glömma av. En film att uppleva och som påverkade mig starkt, trots att jag såg den för första gången rätt nyligen.

3. The Bridges of Madison County (1995)

Egentligen är handlingen som vilket eftermiddagsdrama som helst, men ändå är det som att Clint Eastwood gav sig fan på att göra något alldeles extra med den här. Det lyckades han också med, mest tack vare ett oerhört lugn. I stället för stora händelser är det små kommentarer, rörelser och vinkningar som står för händelserna. Resultatet blir en mäktig känslostorm, där klimaxet i form av de sista tjugo minuterna är briljanta.

2. (500) Days of Summer (2009)

Den här moderna klassikern har jag redan öst min kärlek över, men det kan jag inte göra för få gånger. På samma sätt som att jag inte kan få nog av att titta på den. Utan konkurrens den film jag har sett (och framför allt lyssnat) på sedan den kom. Paret Tom och Summer olika faser av sitt korta förhållande är både gripande och underhållande – perfekta grunden för en av tidernas bästa kärleksfilmer.

True Romance1. True Romance (1993)

Egentligen vill jag kalla (500) Days of Summer för tidernas bästa kärleksfilm, men den blir faktiskt slagen på fingrarna av en annan film. Alabama och Clarence utstrålar verkligen sann kärlek och med hjälp av att filmen inte är regisserad av Tarantino, utan av den betydligt mer nedtonade Tony Scott (RIP) är det också kärleken som får stå i fokus. Det innebär dock inte att Tarantinos finess och briljans inte tas tillvara på. Den mäktiga monologen av Christopher Walken och den finessrika dialogen är bevis på det. Resultatet är en film som fungerar gång på gång och som jag sannerligen älskar.

***

Patricia Arquette och Cristian Slater i True Romance

Paret ovan är alltså mina kärleksfavoriter. Dela gärna med dig av dina egna i kommentarsfältet.

Nedan följer länkar till de övriga bloggarnas filmupplevelser utöver det vanliga:

24 comments

  1. Det verkar vara ett par stycken som går på det här med listor, annars verkar det som om du och jag tog samma väg: filmerna i sig snarare än situationerna runt omkring dem.

    Mycket roligt att läsa om dina favoriter, enda överraskningen kändes som Benjamin. Jag hade inte riktigt koll på att du gillade den så mycket. Men kul att Pianot slog sig in på en sådan topplacering trots att den var så pass ny för dig.

  2. Kul att du är med den här gången :)

    Riktigt bra lista, kul filmer du valt! Flera av dom skulle vara med på en liknande lista om jag gjort en.
    Nu är det Badlands som gör mig mest nyfiken, min aversion mot Malik till trots och sen har jag förstått att jag MÅSTE jag se om (500)Days of summer. Jag gillade den inte alls när den kom, jag har bara sett den en enda gång och gav den en ganska svag tvåa (tror jag minsann) men nånting säger mig att jag missat nåt väsentligt. Den är TVÅA på din lista. Hallå liksom! ;)

  3. Underbart med listor!

    Dina två toppfilmer är dessutom två av mina all time favourites. När jag såg om (500) days of summer gick den från en fyra till en femma – med en bullet! True romance är Tarantinos romantiska film, från hans mest kvalitativa och kreativa period hittills. Underbara filmer båda två.

    Dety blev tyvärr fel med min länk, här är den korrekta länken:

    http://fripp21.blogspot.com/2012/09/filmspanarna-tema-en-filmupplevelse.html

  4. Sofia:
    Det är ju filmerna det handlar om, saker som händer runt omkring kan visserligen få en effekt för upplevelsen, men jag ser nästan all film hemmavid och några fåtal på biografer inte alltför långt ifrån min bostad. Det bjuder inte till så speciella händelser.

    Jag tyckte om Benjamin från början, men tvekade ändå på min egna uppfattning och gjorde ett omtag för något år sen. Den klarade dock genomkörningen med bravur. Pianot är verkligen en stark film. En av anledningarna att jag ens kom att att tänka på att göra listan.

    Fiffi:
    Den här gången kände jag att jag hade ett uppslag, då var det bara att sätta sig ned och börja hamra på tangenterna.

    Badlands är verkligen inte alls samma sak som The Thin Red Line och senare verk, men den är samtidigt unik. Vågar inte rekommendera den för just dig, men skulle ändå förvåna mig om du finner den helt värdelös.

    500 Days behöver alla se om, oavsett hur många gånger man redan har sett den. Så jobbar jag.

    Henke:
    Jag såg faktiskt om 500 Days direkt efter att eftertexterna började rulla. Det har nog inte skett innan (och definitivt inte efter). Fantastisk! Detsamma går att säga om True Romance, även om det faktiskt var ett tag sen jag såg den senast.

    Båda är all time favourites för mig också. High five!

    filmbobby:
    Vad tycker du om den halvan du har sett då? Håller du med mig?

    svartnoir:
    Kul att se att den har sina anhängare. En underbar liten film.

    Rebecca:
    Sannerligen fantastiska favoriter du har! Det är klart jag länkar. Lägger dig i länklistan till vänster också. Bra blogg!

  5. Vad kul att du nämner Benjamin Button. Den filmen står inte högt i kurs bland de bloggar och forum jag hänger på. Av någon anledning. Jag har aldrig förstått varför. Jag minns det som att jag tyckte om den väldigt mycket och precis som du uppfattade jag den som en innerlig kärleksfilm.

  6. Rolig lista där jag faktiskt har sett alla filmer förutom Badlands, The Graduate och Before sunrise alla dessa ligger dock på att se listan.
    Bra kärleksfilmer växer inte trän – jag slår ett slag för Dr Zjivago otroligt vacker mastodontfilm.
    500 days of summer och True romance är två mycket bra filmer som tåls att ses om gång på gång.

  7. Intressant! Och lite kul!
    Speciellt med din förstaplats! :-)

    500 days…ju magnifik förstås. Liksom Benjamin Button..som är en av de få filmer hos mig som fått 5 i betyg (vad sägs om det Jessica!!? :-) )

  8. Jessica:
    Inte högt i kurs? Det var som fasen. Jag har alltid uppfattat den som generellt uppskattad i de flesta läger.

    filmitch:
    Du har tre riktiga toppenfilmer framför dig. Dr Zjivago ska jag hålla koll efter.

    Steffo:
    Vi verkar vara överens om vad som är bra kärleksfilm. Härligt!

  9. Kul med listor (tycker även jag då)! Jag blir alltid sugen att läsa rakt igenom listor när jag ser dem – spelar knappt någon roll vad som listas, men just listmodellen fungerar alltid, haha. Kanske gör en lista själv i nästa Filmspanarna-tema tror jag. :)

    Vad gäller filmerna här så har jag sett de flesta och gillar alla mer eller mindre mycket, men The Indian Runner har jag inte satt tänderna i ännu trots att det är en film som bör passa mig och jag älskade Sean Penna Into The Wild väldigt mycket. En av mina favoritskådisar också, för övrigt. Filmerna jag framför allt gillar på din lista är True Romance (8/10), The Piano (8/10), The Graduate (9/10) och Badlands (8/10).

    (500) Days of Summer var en fin kärleksfilm med en realism jag gillar och som man ju väldigt sällan drabbas av i den genren – cyniker som jag ofta är. :)

    Benjamin Button gillar jag delvis, men det är definitivt Finchers svagaste enligt mig. Dock sitter jag precis som du gärna igenon filmen just för tillfället då Pitt och Blanchett möts i den gyllene perioden av deras liv. Där är det absolut magi och jag skulle vilja se Fincher göra något lättviktigt drama någon gång där han inte fokuserar så mycket på filmen ur alla tekniska synvinklar. Ibland blir det faktiskt hans svaghet och det är det jag känner med Benjamin Button.

    Dock har den ett betyg över medel från mig ändå och inget i filmen är direkt dåligt heller. :)

  10. Åh, som alltid genomtänkta kommenterar från din sida! Roligt! Jag börjar uppifrån och arbetar mig nedåt.

    Listor är roliga att läsa, men framför allt ganska enkla att skriva. Det ges ju inte utrymme för några djupare tankegångar, utan allt är på en ganska ytlig nivå. Det kanske också är därför inläggen är lätta att läsa, trots (oftast) rätt tilltagen teckenmängd.

    Jag lyckade pricka in många 8/10-filmer alltså. Hoppas att The Indian Runner uppskattas så pass mycket också när det väl blir dags.

    Gällande Benji Button så förstår jag vad du menar. Det tekniska hade mycket gärna kunnat stjälpa hela känslan och stämningen, men lyckligtvis kompletterar det snarare. Fincher har en diger filmografi, men nog tycker jag att Män som hatar kvinnor är den enda medelmåttiga filmen han har gjort (tillsammans med Alien 3, men den räknas inte riktigt).

  11. Hmm, jag ska nog också lista kärleksfilmer snart, har inte gjort det ännu. Forrest Gump kommer troligtvis högst upp på min.

  12. Det är alltid kul med listor, speciellt när ämnet kräver en viss personlig avgränsning. Vad som är en kärleksfilm för dig behöver ju inte vara det för mig. Precis som i fallet med Forrest Gump, där jag väl ändå tycker kärlekshistorien är lite sekundär till Forrests egna liv. Men det är återigen upp till en själv. Vore kul att få se din övriga lista!

  13. Egentligen kategoriserar jag den som mer som drama också. Men delvis skulle jag placera den i romantikgenren.

Kommentera

